My Birthday Today

Publicerat: 2016-10-22
Klockan: 17:00:00
Jag vill tacka alla ni som gjorde min dag till en sån fin dag!
Presenter & blommor i massor ....
Själv bjuder jag på två sorters pizza, köttfärs & fetaost och tandoorikyckling & bacon ...
... tzatziki med massor av vitlök (8 klyftor), jag gjorde som det stod i receptet men något stark blev den!
 
Knäckiga äppelpajer med Amarettogrädde till efterrätt ...
 
6 st
1/2 dl hasselnötter (30 g)
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
75 g smör
2 dl mjöl
2 msk socker
1 krm salt
3 äpplen
2 msk amaretto
Sätt ugnen på 200 grader.
 
Rosta hasselnötterna i en torr, het stekpanna tills skalet spricker.
Gnugga loss skalen i en ren kökshandduk.
Hacka nötterna grovt.
 
Blanda grädde, socker och sirap i en vid kastrull.
Låt koka häftigt ca 5 minuter.
Ta kastrullen åt sidan och rör i nötterna.
 
Smält smöret i en kastrull tills det blivit ljusbrunt och "tystnat".
Ta kastrullen åt sidan och tillsätt mjöl, socker och salt.
Blanda ihop till en deg.
 
Tryck ut degen i 6 små tartlett- eller pajformar.
Skala, kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor.
Lägg klyftorna i formarna.
 
Skeda över nötsmeten.
 
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter.
 
Amarettogrädde:
Vispa grädden och smaksätt med Amaretto.
Tack än en gång, alla fina! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Här kan du skriva lite om dig själv och din blogg. Hur gammal du är, vad du bloggar om och varför du bloggar?
RSS 2.0