Grillkväll

Publicerat: 2013-07-13
Klockan: 22:31:53
Igår blev vi bjuden på en god och trevlig grillfest....
...oxfilé med goda tillbehör.
Tackar så mycket!
 
Gjorde några kräftstjärtspajer ikväll, till morgondagens räkfrossa.
 
Recept:
Till fyra småpajer, jag gjorde dubbel sats och fick tio stycken då mina formar är så små.
Pajdeg:
1,5 dl rågmjöl
1 dl vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
50 g smör
0,5 dl kesella
2 msk vatten
1 nypa salt
 
Värm ugnen till 200° varmluft.
Blanda råg- och vetemjöl med bikarbonat. Finfördela smöret och tillsätt kesella, salt och vatten och blanda snabbt samman till en deg.
Tryck ut degen i de smorda formarna.
Nagga pajskalet med en gaffel och grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.
Låt kallna.
 
Fyllning:
20 rensade kräftstjärtar
1 dl kesella
1/2 dl creme fraiche
2 dl riven västerbottenost
2 msk riven färsk pepparrot
1/2 dl finhackad dill
1/2 lime
 
Salt och peppar efter smak.
 
Värm ugnen till 225° grill
Blanda samman ingredienser till fyllningen och 1/2 av osten. Fördela fyllningen i pajskalen.
Strö resten av osten över kräftfyllningen och gratinera tills osten får fin färg.
Jag har provsmakat en ikväll och de var mycket mummsiga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Här kan du skriva lite om dig själv och din blogg. Hur gammal du är, vad du bloggar om och varför du bloggar?
RSS 2.0