Kaka till kaffet

Publicerat: 2012-10-27
Klockan: 18:20:00
Bakade en morotskaka idag.
Bakad av mej men skriven av Leila....
 
 
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 ½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma (hoppade jag)
½ tsk malen ingefära (hoppade jag också)
1 nypa luft, nej salt menar jag....
1 ½ dl solrosolja
4 ½ dl riven morot
 
Cream cheese frosting
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker (glömde jag)
Skal av 1 lime
100 g philadelphiaost
 
1. Sätt ugnen på 150 grader
2. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt
3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
4. Tillsätt solrosolj och rårivna morötterna.
5. Fyll smeten i en smord och bröad form
6. Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter
    Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig
 
Låt kakan svalna
 
Frosting
1. Vispa alla ingredienser krämigt
2, Bred frostingen över morotskakan
 
Vad Leila dekorerade med vet jag inte men jag skulpterade en pumpa av en morot.....
 
Här hemma fick kakan höga poäng, testa den ni också och lycka till!!
 
Ha en bra kväll....
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Här kan du skriva lite om dig själv och din blogg. Hur gammal du är, vad du bloggar om och varför du bloggar?
RSS 2.0