Tredje advent med kolakok...

Publicerat: 2012-12-16
Klockan: 21:18:43
Lite varmare blev denna tredje söndag i advent....
 
 
Gjorde apelsinkola idag.
Alltid lika spännande, blir de för mjuka eller för hårda?
Jag tror att jag fick till dem lite mittimellan...
 
APELSINKOLA
♥3 dl vispgrädde
♥50 g smör
♥3 dl strösocker
♥1,5 dl ljus sirap
♥1,5 msk vaniljsocker
 
Klä en form med bakplåtspapper (ca 16x20 cm)
Blanda grädde, smör, socker, sirap och vaniljsocker i kastrullen. Smält på högsta värme och rör om ordentligt.
Fortsätt koka på medelhög värme ca 5-15 minuter, helst utan att röra om. Smeten pöser upp rejält men ska inte koka över.
 
När smeten börjar sjunka och tjockna så måste man röra ordentligt i botten - men inte för häftigt för då kan kolan sockra sig.
Låt sedan fortsätta koka. Tiden det behöver koka varierar från allt mellan 5-60 minuter beroende på hur stor kastrull du har.
Kolla med en termometer och när kolan är 120-125° är den mjuk-seg och vid 130° är kolan hård men lite seg i mitten.
Riv skalet av en apelsin och blanda i smeten innan du häller den i formen.
Låt svalna och stelna i rumstemperatur.
 
Skär kolan och linda in dem i folie eller smörpapper...
 
Julens första julmat intogs idag .....
Julbord hemma hos svärföräldrarna, många var vi.
Vi har verkligen växt med åren, barn, barnbarn och barnbarnsbarn....
 
Det var mycket mat som vanligt och naturligtvis svärmors omelett med svampstuvning, den är allas favorit.
Jag kämpar varje år med min omelett och faktiskt så förra året blev omdömet att nu är det nära, nästan så.....
så i år får vi se om jag kan mäta min med svärmors!
 
En vecka kvar till jul......
Passa på och njut av all julstämning! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Här kan du skriva lite om dig själv och din blogg. Hur gammal du är, vad du bloggar om och varför du bloggar?
RSS 2.0