Denna vecka....

Publicerat: 2019-12-19
Klockan: 23:13:00
....den bara måste ha varit kortare än en normal vecka!
 
Alltså den har bara runnit iväg.
 
Tips på några vardagsrätter vi mumsat på i veckan, goda, enkla och snabba att lags till.
 
Falukorv i ugn med pepparrot och cremefraiche....
 
Steker på korvskivorna och purjolöken först.
Rör ihop creme fraich, lite grädde, en burk pepparrot, klippt dill och salt & peppar.
Lägger i korven och purjolöken i en ugnsfast form och klickar över röran, toppar med riven västerbottenost och den får sedan gosa ihop en 15 minuter i ugnen (250 grader)
Vi äter mos till detta, pulvermos duger bra men då gör jag den på mjölk och en stor klick smör!
Gott...
 
En enkel gulaschsoppa på köttfärs.
Steker köttfärsen, sedan häller jag på en halvliter vatten, en buljongtärning.
Lägger i tärnad potatis, en burk krossade tomater, morotsslantar, klyftade gullökar och vitlök. Kryddar med mycket paprikapulver, vitlökspulver, salt & peppar.
Får puttra på tills potatis och morötter blivit mjuka och lite "mosiga"
 
Så gott med en knäckeskiva med lagrad cheddar!
 
 
Har fått i mej ett till julbord också, denna vecka.
Nu får det vara nog med julmaten tills julaftonen....
 
Snar en lång skön ledighet, men jag har haft den ganska julmysigt här på jobbet också!
Dessa små tomtar gjorde jag säkert för en trettio år sedan, men de har hängt med mej i alla flyttar...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Här kan du skriva lite om dig själv och din blogg. Hur gammal du är, vad du bloggar om och varför du bloggar?
RSS 2.0