Chokladfondant

Publicerat: 2013-12-22
Klockan: 22:58:00
Har nu flera gånger sett dessa bakverk på TV, senast i Dessertmästarna, så nu måste jag också testa och gjorde idag några chokladfondanter.
 
4 st
100 gram smör
150 gram mörk choklad  70 %
2 st äggulor
1 st ägg
0,5 dl socker
 
Serveras med färska bär och vaniljglass
 
Finhacka chokladen. Smält smöret i en kastrull och tillsätt chokladen.
Lyft bort kastrullen från plattan och rör tills chokladen smält.
 
Vispa äggulor, ägg och socker pösigt. Rör ner chokladblandningen och häll upp i fyra formar.
Tillaga direkt eller plasta in och förvara i kylen under dagen/natten. Se bara till att ta ut dem en stund innan de ska in i ugnen.
Inför servering.
Sätt ugnen på 200 grader. Ställ in formarna på galler i mitten av ugnen när den är varm och baka i 6 minuter för riktig krämig konsistens - eller 10 minuter för en mer stadig variant.
Jag var så nyfiken på detta så till och med jag åt en portion och det var supergott.
Fondanten, med sitt knapriga skal och den krämiga rinnande varma chokladen inuti tilllsammans med den kalla glassen och bären vara bara, såååååå!
Imorgon, en semesterdag mitt i en massa helgdagar.
Jag ska då bara förebereda lite mat till julafton, in till stan och inhandla lite av varje och fixa till mina naglar inför helgerna.
Mysiga julen är äntligen här....
..men lilla Mysan har kräkts hela natten och har nu feber så nu är det bara att hålla tummarna att vi andra klarar oss ifrån detta elände!
Kramisar
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Här kan du skriva lite om dig själv och din blogg. Hur gammal du är, vad du bloggar om och varför du bloggar?
RSS 2.0