Pirogbak

Publicerat: 2012-09-15
Klockan: 14:17:58
Imorse bakade jag köttfärspiroger. De blev dagens lunch....
 
 
Jag gjorde till största delen efter receptet nedan, men hade i lite paprikastrimlor och samt att jag också hällde på riven ost innan jag lade ihop degplattan. Sesamfrön hade jag också på efter pensling.
 
Recept
 
Deg:
150 g smör
3 dl mjölk
1 pkt jäst
1 tsk salt
2 ägg
Drygt 1 liter vetemjöl
 
Fyllning:
500 g köttfärs
1 vitlöksklyfta
3 morötter
2-3 gula lökar
1 dl tomatpuré
2 msk soja
Salt
Svartpeppar
 
 
Pensling:
Ägg och mjölk
 
Gör så här:
Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och låt det hela bli fingervarmt (37 grader).
Smula ner jästen och rör ut den. Tillsätt salt, ägg och mjölk. Arbeta till en smidig deg.
Låt degen jäsa medan du gör fyllningen.
 
Fyllning:
Skala och hacka löken. Skala morötterna och riv de på rivjärn. Smält smöret i en stekgryta och fräs löken och morötterna mjuka. Tillsätt köttfärsen och den hackade vitlöksklyftan.
Krydda med salt, peppar, tomatpuré och soja. Låt fyllningen svalna.
 
Arbeta degen smidig, dela degen i 16 delar. Kavla ut varje del till en tunn rund platta. Lägg några matskedar fyllning på den ena sidan av varje platta. Vik över den andra sidan och tryck ihop kanterna med en gaffel.
 
Låt pirogerna jäsa på en bakplåtspappersklädd plåt i 15 minuter. Pensla pirogerna med en blandning av ägg och mjölk. Grädda pirogerna i mitten av ugnen, på 225 grader i ca 10-15 minuter.
 
Jag gjorde mer fyllning än receptet men klickade nog på för mycket på varje platta för jag fick ihop 13 stycken bara.
 
De var helt perfekta till en lite lättare lunch....
 
Ikväll ska vi på 25 årskalas!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Här kan du skriva lite om dig själv och din blogg. Hur gammal du är, vad du bloggar om och varför du bloggar?
RSS 2.0