Egendesignad gratäng

Publicerat: 2012-09-19
Klockan: 22:30:02
Vad ska göras med kasslern hemma i kylskåpet?
Det var frågan när jag satt på bussen på väg hem ifrån jobbet idag och ibland är kreativiteten igång där uppe och det bara händer.....
 
Jag plockade fram diverse grönsaker och potatis.
 
Skalade potatisen och skivade den och lade två lager av den i botten på formen jag hade smort med olivolja.
Varvade sedan med strimlad paprika, bladspenat, sockerärtor, röd lök och salladsärtor, och sedan den skivade kasslern.
Avslutade med bladspenat överst.
Vispade ihop cremefraiche med dijonsenap, salt och peppar, klickade detta över allt i formen.
 
Ugnen på 225° i ca 45 minuter, tog sedan ut formen och strödde över mycket riven ost och in i ugnen igen i 10 minuter.
 
Nu gjorde jag en stor gratäng och det krävde sina 5 dl creme fraiche.
Men man kan ju utgå ifrån att ha två lager potatisskivor i botten och sen ha i vilka och hur mycket grönsaker man vill...
..och sedan ser man ju hur mycket creme fraiche som krävs för att täcka detta och för att potatisen ska gotta i sig och bli klar....
 
Ibland blir dessa egenkomponerade rätter sisådär men denna gång måste jag säga att detta var verkligen supergott....
 
Detta recept ska dokumenteras så det inte glöms bort!
 
Fixade lite höstmys inne ikväll....
 
 
Natti, natti!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Här kan du skriva lite om dig själv och din blogg. Hur gammal du är, vad du bloggar om och varför du bloggar?
RSS 2.0