Kokosbollar i annan form...

Publicerat: 2012-11-11
Klockan: 22:01:23
Ja, idag gjorde jag kokosrutor(bollar) för första gången....lite annorlunda bak då man inte behöver använda någon ugn alls.
 
Om du vill testa så behöver du detta:
4,5 dl socker
0,75 dl florsocker
1 st äggvita
1,5 dl kallt vatten
1,5 msk gelantinpulver
1,5 dl kokhett vatten
 
Strössel:
3 dl kokosflingor
1 msk kakao
 
Gör så här:
Rör ut gelantinpulvret i kokhett vatten. Blanda alla ingredienserna (utom strösslet) i en bunke. 
Vispa med el-visp ca 30 minuter.
 
Blanda kokosflingor och kakao. Häll lite av strösslet i botten på en långpanna (ca 20x30 cm). Fördela smeten på strösslet i långpannan och strö lite strössel ovanpå.
Låt massan stå kallt till den har stelnat. Skär i bitar och doppa snittytorna i resten av strösslet.
 
Nu blev mina jättestora och det kan man ju förstå eftersom jag fick 12 st och jag såg ju sen att det stod att det skulle bli 35 st !!!!!! Då förstår ni.....
 
En gråmulen och regnig söndag, inte mycket utomhusvistelse idag.
Isa och jag tog en promenad fram till kyrkan och tände ett ljus för pappa, sen har vi varit inne o donat hela dagen i värmen.
 
 
Fick lite extra energi och piffade till dukningen idag....kanske var det just för att det var så ruggigt ute...lite mysigare blir det då. Kan behövas!
 
Våra barn med respektive kom hit och åt och fikade...de tyckte mina bakverk var goda, även om de också tyckte att "kokosbollarna" var lite väl stora.....
 
 
Ny vecka imorgon och nya händelser.....
 
Kram
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Här kan du skriva lite om dig själv och din blogg. Hur gammal du är, vad du bloggar om och varför du bloggar?
RSS 2.0